Před časem mě byl zapůjčen od kolegy, majitele soustruhu Schaublin 102VM, zajímavý přípravek. Je jím nožová hlava s manuální aretací pákou s čepem, jde o přesně zpracovaný kus jak už je ostatně u této švýcarská firmy zvykem. Dlužno podotknout, že jsem nenašel jediný dostupný katalog, ve kterém je tento přípravek, který se montuje místo vrchního podélného suportu zobrazen v nějaké smysluplné konfiguraci. Protože ho mám jen zapůjčený, zpracoval jsem jej do digitální podoby. Ve spodní části je potom přípravek v reálu a v řezu.
Studie křížového suportu soustruhu Schaublin 102, kterého momentálně čeká GO, ve volných chvílích jsem tento soustruh jako většinu mých projektů překreslil do 3D. Křížový suport byl zpracován v měřítku 1:1 s veškerými myslitelnými detaily včetně jemného gravírování stupnice nonia v hloubce 0,2 mm.
Dalším strojem ,který jsem získal do svého strojního parku se stala nástrojařská frézka Deckel FP1 , MkI, která vzhledem k svému výrobnímu číslu 22 276 je o něco málo starší sestřičkou mnou generálkované, a prakticky cela identické frézky Deckel FP1 , MkI – No. 22 418, které jsem se intenzivně věnoval před necelým rokem. Nový přírůstek v popředí…
S touto frézkou jsem získal větší množství příslušenství, jakým byl pevný stůl, přímá vertikální hlava, druhý náklopný stůl, dělička s ramenem, sadu originálních kleštin a otočný stůl. Opět jsem provedl, tak jako vždy, rozebrání stroje do prvočinitelů, jejich kontrolu, očištění, výměnu opotřebovaných součástí, poškozených šroubů, ložisek, pouzder. Kompletní geometrické zaškrabání všech XYZ vedení, kdy zejména vedení Z bylo značně opotřebováno s rozdílem praktických 0,05 mm rozdílu od střední a horní části. Kompletní repasí prošlo čerpadlo chlazení, vertikální hlava, křížový ovladač. Neskutečně vyběhaný šroub osy Z, která je u tohoto typu frézek značně namáhaná jsem musel vyrobit nový. V ose X byl přebroušen stůl, vedení a prizmata slícována na barvu. Všechny díly byly očištěny do základního kovu a po vykytování a vybroušení jim byl poskytnut zcela nový kabátek nástřikem mé oblíbené 2K PUR barvy v odstínu RAL 6021 pale green čímž se staly obě frézky od sebe prakticky nerozeznatelné. Všechny tyto operace, které nezahrnují ještě instalaci digitálního odměřování jež je teprve na cestě a krycích měchů, zabralo takřka 400 hod.práce.
Frézka bude využívána především v horizontálním provedení, ale díky zaměnitelnému identickému příslušenství není problém během chvíle přestavit oba modely do rozdílné kombinace horizontálního/vertikálního provedení s pevným nebo tříosým stolem. Za zmínku stojí také fakt, že obě frézky spolu se strojem Schaublin 102VM stojí na pouhých 6m2 pracovní plochy a i tak jde na nich pohodlně, v jedné osobě, pracovat.
3D vizualizací strojů a strojních součástí se věnuji již delší dobu, takže bych chtěl zde na stránkách občas ukázat nějakou projektovou studii z mého PC, konfrontovanou z výslednou skutečností či výrobkem. Cesta od návrhu po konečnou realizaci byť malých sestav či výrobků je poměrně složitá a proto je nutné už při samotné konstrukci přihlédnout především k technologii výroby jednotlivých součástí s ohledem na výrobní možnosti.
V tomto projektu jsem se pokusil o doplnění chybějící sestavy posuvů soustruhů Schaublin SV 70 a Schaublin 65 . Při návrhu jsem vycházel především z daných upínacích otvorů a skutečného modulu ozubených kol pro řezání závitů a na nich závislého lyrového rozsahu.
Při chystané GO soustruhu Schaublin SV 70 jsem se jako u každého stroje rozhodl, že jej překreslím kompletně do digitální podoby, která mi následně umožní výrobu například chybějícího dílu, či celé sestavy dílů. U tohoto stroje jsem se snažil z malého množství fotografií o repasi závitořezného zařízení pro sestavu ozubených kol, které mají originální modul 0,75 zjištěný po několika konzultacích s majiteli těchto soustruhů a výsledném proměření mojí originální sady (na některých fórech je mylně uváděn modul 0,7 či 1 a to je opravdu špatně).
Základním prvkem celé sestavy je konzola lyry ozubených kol, jež jež je nosným prvkem celé sestavy upevněným na samotném loži soustruhu a výklopné lyry a v neposlední řadě nese ložisko kardanové hřídele náhonu. Na konzoli je kyvně upevněna lyra výměnných kol, po jejíž podélné drážce se posouvá čep s bronzovým pouzdrem ozubených kol.
Na vřeteni soustruhu je umístěno vřetenové ozubené kolo unášené přes pero je plní přímo funkci kola A, toto pak přenáší točivý moment přes předlohové ozubené kolo, jež je možno v určitém rozsahu posouvat v podélné drážce konzole a tím pádem aplikovat na oba typy soustruhů jež jsem uváděl v začátku, které se liší osovou výškou vřetene (Schaublin 70 má 70 mm od lože a Schaublin 65 pak 65 mm).
Do předlohového kola potom zabírá kolo B, které je na bronzové otočné spojce spolu s kolem C a toto následně zabírá do kola D, jež je nasazeno přímo na hlavní hřídeli, která dále pokračuje přes dvojitý kardanový hřídel na koncový prvek.
Koncový prvek kardanové hřídele má na svém konci výřez, jež zapadá do zploštění posuvového šroubu vrchního suportu a tím jej otáčí a posouvá celý suport.
Na uvedené sestavě ve vizualizaci je příklad sestavy ozubených kol pro závit 0,8 mm, kdy vřetenové kolo se 40 z (kolo A) zabírá do kola B (75) spojené s kolem C (60) a kolem D (40). Při rovnici A/B x C/D a stoupání závitu posuvového šroubu je výsledný posuv 0,8 mm.
Koncepce posuvu u těchto soustruhů jak je vidět z vizualizace, nabízí nejenom řezání závitů na válcových plochách, ale díky kardanu také na plochách kuželových, případně v jemném posuvu soustružení kuželových ploch v takových úhlech, kam až dovolí vyklopení kardanové hřídele při natočení nožového suportu. Výsledek mého snažení je možno posoudit v následujícím článku, kde je již vyrobená sestava pro řezání závitů a posuvy na těchto typech soustruhů.
Sestava posuvů k soustruhům Schaublin 65 a 70 vychází z konceptu náhonu posuvového šroubu nožového suportu přes kardanovou hřídel umístěnou na konzoli závitořezného zařízení spolu s lyrou výměnných kol, předlohovým kolem a vřetenovým kolem. Před samotnou realizací jsem se pokusil o vizualizaci závitořezného zařízení, které popisuji v tomto článku.
Závitořezné zařízení obsahuje mimo kompletu ozubených kol, také mimo základní kardanové hřídele o délce 120 mm její jednoduše vyměnitelné prodloužení v délkách 150 a 170 mm. Toto prodloužení zajišťuje řezání závitu v jakékoli vzdálenosti od vřetene až po koníka. Rozdíl mezi sadou pro Schaublin 65 a Schaublin 70 je jen ve vřetenových kolech, kdy první z uvedených má vřetenové kolo 30z s otvorem 15 mm a druhý potom 30 z s otvorem 19 mm, dole potom reálná sada v rozsypu
Jak již jsem uváděl v článku s vizualizací závitořezného zařízení, je možno na výše uvedených typech soustruhů s touto sadou řezat závity či soustružit nejenom na válcových, ale i na kuželových plochách díky systému náhonu kardanovým hřídelem. Poskrovnu jsem také nafotil některé části výroby, jež jsou na fotografiích níže, zejména pak opracování odlitků konzoly a lyry ze šedé litiny odlitých podle modelu.
Co se týče ostatních dílů, tak se jednalo o běžnou strojní výrobu, snad až na broušené kostičky kardanu a jejich propojení hřídelkami se závity M 2 bylo složitější, jelikož pro opravdu bezvůlové provedení kardanové hřídele je velmi důležitá kolmost broušených ploch kostiček, otvorů vidliček a spojovacích tyček.
Tabulky pro sestavu stoupání metrických závitů od 0,25 mm do 1,25 mm.