Projekt náhradních kovových ozubených kol do vřeteníků soustruhů řady 300 které se prodávají pod různým typovým označením ovšem jejich výrobce je vždy stejný, převážně žlutý je v současné době dokončen.
Moje modifikace kovových vřetenových pohonných kol je v modulu 1,5 který jsem zvolil jako nejvhodnější.Vřetenové kolo je vyrobeno z jednoho kusu a ozubeno na odvalovací frézce.
Přesuvník je vyroben ze dvou kusů a následně zatepla slisován .Také jeho ozubení je vyrobeno na odvalovací frézce.
Kola jsou z důvodu osové vzdálenosti dané pro jiný modul korigována do (+ +) obou sestav.Hodnota jednotlivých stupňů převodů je vždy 61! Osová vzdálenost pro oba stupně je 46mm.
Vřetenové soukolí 43z/30z
Přesuvník 30z/18z
Typickým zástupcem těchto soustruhů je u nás díky jednomu nejmenovanému obchodnímu řetězci velice rozšířený soustruh ASIST AE4S50N
Bohužel nedomyšlený pohon vřeteníku plastovými koly ,která jsou odstříklá z neidentifikovatelného plastu je příčinou nejčastější závady a tou je vylomení zubů na vřetenovém kole nebo kole přesuvníku rychlostí.
pozice 14 a 24
Původní modul plastových kol je 2,25 .V náhradě se dají sehnat dovozová kovová kola vyráběná opět v číně s tím stejným modulem jako na původních plastových kolech
Kvalitu nemohu z fotek posoudit a v ruce jsem je nedržel,na webu je řada diskuzí majitelů těchto soustruhů kteří již provedli výměnu.
V současné době tedy mohu nabídnout na tyto soustruhy buď kompletní kovovou náhradu všech plastových kol která tam jsou a nebo jen jednotlivé části jako jsou například kovová kola do vřeteníku.Kovová kola jsou všechna z materiálu 12 050.
Sada obsahuje výměnná závitová a posuvová kola :
- 30,35,40,45,40,50,50,60,60,80,80
- kola lyry a kolo pod lyrou 20/25/45 zubů
- vřetenové soukolí a soukolí přesuvníku rychlostí
Tento projekt je věnovaný přírubám brusných kotoučů na nástrojové brusky BN 102.
Příruby jsou vyráběné z materiálu 12 050,jsou velice precisně zpracované a přesné díky rovnoběžnosti a souososti vnitřní upínací dutiny s kuželovitostí 1:5 a vnějšímu upínacímu průměru a s nulovou boční házivostí díky přesným broušeným svěrným podložkám .
Kuželová dutina je vystružena přesným strojním výstružníkem takže bez vůlí dosedá na kuželový trn který se opačným koncem zasouvá do vřetene brusky.
Matice s metrickým závitem 20×1,5 ve variantě 20mm nedosedá na kotouč přímo ,ale je přitahuje přes svoje středící osazení přesnou broušenou podložku ,která se opírá přes měkký člen o kotouč.U varianty 32mm je matice pochopitelně zvětšena na průměr 32 x 1,5 a taktéž její vnější průměr.
Varianty přírub jsou:
- levá i pravá strana (levý závit na pravou stranu a pravý na levou)
- na upínací průměry kotoučů 20 nebo 32 mm
- kužel 1:5 (velikost 15) na průměry 20 i 32 mm
- kužel 1:5 (velikost 30) jen na průměry 32 a vyšší
- tenká KM matice na upnutí kotouče
- veliký rozsah možných šířek kotouče 1-20mm
- na kotouče o průměru do 175 mm
Broušení tohoto typu fréz se velice podobá broušení válcových nástrčných fréz jen s tím rozdílem ,že stopkové frézy brousíme na obvodu vždy jen mezi hroty,v případě,že frézy mají středící důlky k uchycení nástroje mezi podpěrné hroty brusky. Číst dále….. »
Tento typ fréz zpravidla nepracuje v přesných rozměrech svého průměru tak jako například stopkové drážkovací frézy na drážky.Není třeba v případě ostření uvažovat o složitějším vyostřování čela.Můžeme prakticky vždy použít podbrušování hřbetu břitů(ostření na hřbetě). Číst dále….. »
BROUŠENÍ ŘEZNÉHO KUŽELE
Broušení nástrčných výstružníků probíhá obdobně jako broušení stopkových strojních výstružníků jen s tím rozdílem,že k naostření jak řezného kužele tak i průměru je třeba speciálních trnů se středícími otvory a s upínacím kuželem 1:30 který slouží k upnutí veškerých nástrojů na dokončování a kalibrování děr jako jsou právě výstružníky ,ale i výhrubníky. Číst dále….. »