Přehled doposud zpracovaných projektů a přípravků pro stolní soustruh MN80.
Šroub podélného posuvu soustruhu MN80
Dělená matice posuvového šroubu
Precizní pákový suport pro soustruh MN80
Set odměřování posuvu hlavního suportu pro soustruh MN80
Frézovací suport soustruhu MN80
Přesnější nonius podélného posuvu k soustruhu MN80
PROJEKTY:Přehledný nonius příčného posuvu k soustruhu MN80
Univerzální lícní deska s T drážkami na soustruh MN80
Univerzální lícní deska s T drážkami na soustruh MN80 s krytým středem
Univerzální lícní deska se závity a T drážkami na soustruh MN80
Sada ozubených kol závitů a posuvů k soustruhu MN80
Ozubené základní dvojkolo 30/20z posuvů k soustruhu MN80
Základní ozubené kolo pro řezání závitů k soustruhu MN80
Bronzová vymezovací spojka ozubených kol k MN80
Litinová příruba 100 mm univerzálního sklíčidla, k soustruhu MN80
Litinová příruba univerzálního sklíčidla 80mm k soustruhu MN80
Reduktor otáček posuvového šroubu k soustruhu MN80
Matice příčného posuvu soustruhu MN80
Šroub příčného posuvu soustruhu MN80
Bronzové reduktorové kolo soustruhu MN80
Velmi podobný projekt odměřování podélného posuvu hlavního suportu, prakticky na stejném principu jakým je také set odměřování pro soustruh MN80. Princip je založený na změně převodového poměru sestupových kol v soustavě ozubený hřeben-pastorek hřebene-sestupové kolo pastorku-ozubené kolo ručního kola. Pravděpodobně snaha o snížení ceny těchto soustruhů na minimum je důvodem, pro který tam tohle odměřování s noniem na ručním kole chybí. Pro představu, originální převod ruční kolo-sestupová kola-hřeben dává posuv na jednu otáčku ručního kola 19,1986mm vyjádřeno matematicky. Změnou převodového poměru a výrobou nového ozubeného kola ručního kola jsem se dostal na hodnotu 20mm na jednu otáčku.
Celé řešení odměřování jsem nainstaloval na zkoušku na mého rotwerka, který mě slouží především jako zkušební vzorek těchto soustruhů. Odměřování tam nakonec nechám, protože se mi to nechce sundávat a během července vyrobím také pár kousků navíc pro případné zájemce.
Nějakou dobu jsem nosil v hlavě jeden projekt týkající se podélného odměřování posuvu hlavního suportu. Skutečnost, že hlavní kolo podélného suportu nemá nonius s odměřováním, jinak velmi zdařilý soustruh MN80 značně limituje, zvláště při hrubém odměření vzdálenosti je třeba používat různých pomůcek, podélného odměřování za pomoci úchylkoměrů, dorazů, měrek atd. a to je dosti nepraktické. Rozhodl jsem se tedy vyrobit sadu dílů včetně nonia nahrazující výměnným způsobem původní posuvové díly v soustruhu MN80. Výsledek mého snažení je popsán v tomto článku. JAK NA MONTÁŽ.
Více jak dva měsíce jsem se vzhledem k úpornému pracovnímu nasazení při plnění plánu bůhvíkolikáté pětiletky nedostal ke generálce pákového soustruhu Leinen & Boley, kterou jsem započal v první části. Ovšem dlužno podotknout, že jsem v žádném případě nezahálel a v záplavě přírub posledních týdnů jsem si našel čas i na malého Leinena….
Příruby na sklíčidla
Pořídil jsem mu dvě opravdu velmi pěkné litinové příruby na 80mm sklíčidla a jednu na 100mm sklíčidlo.Když už je vřeteno venku, tak udělám ještě lícní desku s T drážkami a lapovací desku, stejnou jak na asisťácké a emeňácké soustruhy , která se mě docela líbí. Příruby jsou opět z kontilitiny, zatím bez osazení a bez otvorů. Osazení doladím přímo na soustruhu, aby to jak se říká „sedělo“.
Vřeteno Leinena se velikostí moc neliší od vřetene soustruhu MN80, Leinen má oproti MN80 s válcovým vřetenem dvojité kužely vřetene rozdílných průměrů uložené v bronzových ložiscích vřeteníku, takže se dá upravovat jak radiální tak zároveň axiální vůle.
Systém usazení vřetene do bronzových pouzder, která jsem ovšem jako jedinou část nevytahoval z vřeteníku, jsem důkladně promyslel a dospěl jsem k názoru, že usazení vřetene a zaškrabání ložisek na barvu je mnohem jednodušší jak u válcové varianty známé z MN80.
Závitový konec na vřeteni Leinena má závit o průměru 36mm s 8chody na 1″, potom následuje krátká válcová část o průměru 37mm. Vyfotil jsem ty vřetena vedle sebe, vřeteno MN80 má kuželovou dutinu Me24 a Leinen má Mk3 + krátké kuželové osazení na kleštiny a zadní broušenou dutinu s čepem na vedení kleštiny s průchodem vřetene o průměru 20mm. Je to tedy mnohem univerzálnější provedení než na MN80. Nevím nad čím při konstruování vřetene MN80 soudruzi přemýšleli.
Příměrné pravítko
Vzhledem k tomu, že jsem potřeboval zaškrabávat také rybinové drážky suportů, byl jsem nucen si vyrobit kvůli opravdu velmi debilnímu úhlu rybinových drážek s hodnotou 45° příměrné litinové pravítko, kdy jsem jednu stranu udělal 45° a druhou 55° když už jsem byl u toho, každopádně jde to přebrousit i na jiný úhel což není problém, ovšem musí se to znovu zaškrabat a to už je docela piplačka.
Příměrné pravítko má délku 250mm a úhly jsem napřesno ohobloval na mém Strigonovi, ale nefotil jsem to, protože jsem jednak neměl čas a navíc na tom hoblování není vcelku nic zajímavého.
Broušení už je zajímavé, ale to taky nemám, vyfotil jsem to jen během škrabání a potom výsledný výrobek, na kterém chybí ještě nějaké držátko, každopádně nic tragického co by ovlivňovalo výrazně účel použití pravítka. Broušeno na BPH20 pomocí dvou sinusových pravítek opřených o dva úhelníky. Škrabáním se spodní strana prakticky jen nazdobila, úhly potom každý zvlášť zaškrabal jen opravdu slabě na „rovinu“.
Zaškrabání vrchního malého suportu
Začal jsem opět s rovnýma plochama vrchní části suportu tak, abych si vytvořil zaškrabanou a ideální rovinu podle které budu následně opisovat barvu na protikus suportu, a tímto způsobem na něm vytvořím opět vůči sobě správné rovnoběžné plochy, od ploch takto zaškrabaných geometricky správně se potom velmi jednoduše po zabroušení úhlů rybin zaškrabou podle výše zmiňovaného příměrného úhlového pravítka dvě ideálně rovnoběžné roviny u kterých je narozdíl od vrchního dílu s přítlačnou lištou která jakoukoli nerovnoběžnost vlastně koriguje, tato rovnoběžnost životně důležitá. Velmi složitě se to popisuje, proto jsem opět nafotil pro pochopení několik názorných obrázků, které volně navazují na další kapitolu kterou je broušení úhlů rybin suportů.
Vrchní díl
Barva se musí zaškrabat, nenabarvená místa zůstávají.
Tohle vypadá poměrně nadějně, ještě to chce jemně doladit.
Ještě poslední škrabání a opis, barva je ve větší vrstvě na tušírovací desce.
Takhle mě to stačí, jen to nazdobím a dvě kontrolní plochy na protikus vrchního suportu můžu použít jako tušírovací k nanášení barvy.
Tento díl suportu, na kterém je umístěna přítlačná lišta má nejdůležitější rybinu na opačné straně než je lišta a tuhle taky musím srovnat, druhá strana mě ani tak nezajímá a v podtatě tyto plochy nemusí být vzhledem k typu přítlačné lišty k sobě rovnoběžné. Zaškrabané rovnoběřné plochy použiju tedy na opis barvy na protikus suportu a opět budu dělat jako první rovinné plochy stýkající se s těmito. Jinak moje blbost, že jsem to dal zbrkle do laku , musel jsem to složitě chytat za nožovou hlavu upnutou přes T drážku. Vrchní plocha tohoto suportu šla po zaškrabání na magnet, kde jsem zajistil absolutní rovinnost posuvu a plochy na které bude upnuta nožová hlava. Není to zas až tak důležité, ale pěkně to vypadá.
Spodní díl – protikus
Jak už bylo řečeno, na rovinné plochy spodního protikusu vrchní desky malého podélného suportu použiju už zaškrabanou vrchní desku.
Není to zas až tak nic hrozného, odstraním opět škrabáním barvu a opíšu znovu.
Tohle se mi líbí, podle mě to zas tak vychozené nebylo, nechám to rozhodně tak a budu se věnovat rybinám, konkrétně na protikusu musí nutně tyto rybiny být rovnoběžné, tohle zjistím tak, že do rybin na začátku a na konci vložím přesné kulatiny a přes ně tyto rybiny změřím, výsledný rozdíl musím odstranit tak aby při dalším měření přes válečky byl naměřen stejný rozměr jak na začátku tak na konci suportu. Totéž musím pochopitelně provést s hlavním suportem příčným na nějž je tento vrchní přidělaný.
bude následovat…..
Broušení úhlů rybin suportů
Moje úplně plně poslední varianta lícní desky na soustruh MN80 ve výrobě, tentokrát lícní deska s třemi T drážkami a závity alá Schaublin. T drážky po 120°, k tomu celkově 27 otvorů se závitem M6 do hloubky 16mm na roztečných kružnicích a s úhlovým posunutím sousedních děr 30°.
Jinak má lícní deska krytý střed stejně jak varianta se šesti T drážkami.
Lícní deska je o 5mm delší jak lícní deska s otevřeným středem právě z důvodu uzavření středu přesnou litinovou zátkou nalisovanou pod tlakem s přesahem do vytvořeného osazení přední části lícní desky. Tento způsob jsem zvolil z důvodu snadnější výroby hlavně závitové upínací části příruby. Celkový průměr opět cca 128mm.
Celý komplet je obroušen na rovinné brusce s nulovou odchylkou rovinnosti dosedací vřetenové části a přední upínací části do jednolitého kompaktního celku.