KOVOVÝROBA
  • TECHNOLOGICKÉ MOŽNOSTI
  • STROJNÍ VYBAVENÍ
  • PROJEKTY
  • PRODEJ
  • 3D TVORBA
TECHNOLOGIE
  • MATERIÁLY
  • ŘEZNÉ PODMÍNKY NÁSTROJŮ
  • VÝROBNÍ PROCESY
JAK TO UPNOUT ?
  • JAK UPNOUT NÁSTROJ
  • JAK UPNOUT OBROBEK
JAK TO VYROBIT ?
  • TABULKY
  • TEORIE OBRÁBĚNÍ
  • TIPY Z PRAXE
JAK TO NABROUSIT ?
  • BROUŠENÍ NÁSTROJŮ
  • GEOMETRIE NÁSTROJŮ
  • OPTIMÁLNÍ NASTAVENÍ
  • OSTŘENÍ V PRAXI
ZAJÍMAVOSTI
  • Stroje v ČSR
  • Z historie
UKÁZKY VÝROBY
P1020806 p1120022 p1040828 P1030264
www.tumliKOVO.cz-česky www.tumliKOVO.cz-english www.tumliKOVO.cz-deutsch www.tumliKOVO.cz-по-русски www.tumliKOVO.cz-en français www.tumliKOVO.cz-in italiano www.tumliKOVO.cz-en español www.tumliKOVO.cz-português www.tumliKOVO.cz-po polsku www.tumliKOVO.cz-japan
TOPlist

Zřejmě již poslední projekt do kterého jsem se nechal uvrtat je reduktor otáček posuvového šroubu pro soustružení a řezání závitů na soustruhu MN 80. Na následujícím obrázku je reduktor v sepnutém stavu .

 

 

reduktor v sepnutém stavu

 

 

 

sepnutý reduktor ze zadní strany

Reduktor, či lépe a správněji řečeno planetová převodovka, v sepnutém stavu upravuje poměr otáček 100 zubého kola na jeho obvodu v poměru 1:20 vůči nastavenému převodovému poměru (stoupání) vůči vřetenu.Tento převodový poměr je zajištěn pevným, 19-cti zubým kolem pevně ukotveným do lože soustruhu, kolem něhož otáčejí se planetky s 20-ti  zubým korigovaným ozubením na jedné hřídeli s zrcadlovými planetkami 20 zubů, zabírajícími do suvně uloženého ozubeného kola spínače, jež je radiálně aretováno přímo na posuvovém šroubu a má oproti pevnému ozubenému kolu s 19 zuby, zubů 20. Tato diference jednoho zubu zajišťuje potom výše uvedený převodový poměr ku nastavenému stoupání.

 

 

 

reduktor v rozepnutém stavu

 

 

 

rozepnutý reduktor ze zadní strany

 

V rozepnutém stavu ono suvně uložené kolo zabírá do vnitřního ozubení obalu reduktoru a přenáší tak na přímo otáčky 100z kola na posuvový šroub a chová se tedy jako pevné 100 zubé kolo na pozici D. Teorie řezání a nastavení ozubených kol na soustruzích.

 

 

reduktor v rozsypu

 

 

Projekt je již téměř hotov, nicméně přišlo mě vhodné, když už jsem to namodeloval, umístit pár fotek modelu přímo na stránky pro alespoň základní pochopení principu. Video ke shlédnutí

 


 

 

Během měsíce srpna, se mě podařilo sehnat revolverový suport z poměrně známého českého revolverového soustruhu Rm 10, který je dle mého názoru velmi vydařená kopie originálního revolverového suportu soustruhu Schaublin 102.

 

Princip spínání rotace zdá se býti shodný s originálem, navíc velikou výhodou je nižší osová výška nástrojů v manuálových hodnotách (90mm) -12mm oproti soustruhu Schaublin 102. Díky této skutečnosti byla poměrně snadná výroba zvyšovacích litinových desek , díky kterým se mě podařila broušením a zaškrabáním,  instalace na lože Schaublin 102 v úchylkách 0,005 výškově a 0,01 stranově.

 

 

revolverový suport instalovaný na soustruh Schaublin 102

Na výše uvedené fotografii je suport ještě bez dorazových šroubů M8 x 1 pro jednotlivé polohy suportu a také bez krycí kožené manžety přední části suportu. Číst dále….. »

Výkresový náhradní díl matice šroubu příčného posuvu k soustruhu MN 80 v originální litinové náhradě se závitem M10 x 1,5 L s broušenou dosedací plochou vůči závitu matice.

 

matice příčného posuvu soustruhu MN 80 I.

 

 

matice příčného posuvu soustruhu MN 80, spodní plocha

Po obvodu jsou umístěny čtyři upínací otvory M4, na jedné straně  průchozí otvor pro nastavení vůle matice na šroubu z vrchní strany suportu.

 

matice příčného posuvu soustruhu MN 80, detail závitu

 

 


 

Zatím mým nejnovějším projektem je sada bronzových přesuvníků rychlostí do vřetenového reduktoru soustruhu Schaublin SV 102 VM ve verzi vrchní páky starších modelů.

přesuvník reduktoru soustruhu Schaublin 102VM

 

 

 

původní přesuvník a jeho umístění

 

Jelikož jsem narazil při GO tohoto soustruhu na poměrně vyběhaný přesuvník (na fotografii výše jde vidět vůle v drážce pro přesuvník pouhým okem), rozhodl jsem se jej vyrobit jako náhradní díl. Původní kus byl byl bohužel značně zúžen provozem skoro o 1,5mm a i když rychlosti reduktoru jsou řadit normálně je tam zřetelná značná vůle, soustruh zatím běhá se starým bronzovým přesuvníkem, následná výměna díky systému dvou šroubovaných dílů je následně poměrně jednoduchá . Číst dále….. »

V pořadí již několikátým strojem do mé dílny se stala zhruba před půl rokem jedna z model všech kutilů na západ od našich hranic, a to soustruh Schaublin SV 102 VM. Jedná se o úplně první z několika typů závitových soustruhů s výškou osy soustružení od lože 102mm, jak jsou všechny soustruhy Schaublin v typových číselných řadách značeny. Řada 102 byla zdaleka nejrozšířenější a zahrnovala jednak samostatné, neméně oblíbené typy 102 v nezávitové verzi a dále typy 102 VM (Vis-Mére/závit-matka), tedy závitořezná verze s převodovou skříní a centrálním posuvovým šroubem pro automatické řezání závitů a posuvy pro soustružení.

 

soustruh Schaublin SV 102 VM

Soustruh pochopitelně prošel časově poměrně náročnou (cca 6 měsíců) a neméně nákladnou GO zahrnující nejenom kompletní rozborku stroje, očištění, vykytování, nového laku, ale také výměnu všech opotřebovaných dílů, uvedení lože a suportů do původní geometrie, výměnu ložiskových skupin, nové elektroinstalace atd.

Musel jsem také, vzhledem k absenci jakéhokoli příslušenství, vyrobit minimálně pro začátek základní příruby vřetene v mnou používaných průměrových řadách univerzálních sklíčidel řady superior, kompletní sadu výměnných ozubených kol, a speciální šnekové kolo posuvů.

 

výškově a směrově stavitelný koník Mk3

Jako třešničku na dortu jsem si vyrobil k původnímu koníku ještě zcela nový dvouosý, směrově a výškově stavitelný koník se zvětšenou pinolou Mk3 a jemným odměřováním posuvu (bude v samostatném článku).

 

nonius ručního kola s dílkem á 0,01mm

 

 

detail hrubého odměřování gravírované stupnice pinoly

 

 

příslušenství k univerzálkám

O celkové GO stroje připravuji detailní několikadílný článek, protože jsem při práci také hojně fotil. Nicméně si uvědomuji velký dluh k mému předchozímu projektu soustruhu Leinen, který jsem zcela sobecky odsunul až za Schaublina a tohle bych chtěl napravit a Leinena brzy dokončit.

Typ SV 102 VM se od následujícího typu 102 VM, který je především zmiňován na těchto výborných stránkách liší v mnoha ne nepodstatných detailech. Jelikož jsem soustruh vlastnoručně rozebral a zase „složil“ mohu porovnávat.

Koncepce celého stroje vychází z mohutného litinového podstavce u typu SV je ze tří částí, levá  a pravá noha a litinová vana, na rozdíl od novějšího typu, který má tento celek odlit z jednoho kusu. Výhodu spatřuji v první rozložitelné variantě už z toho důvodu, že je s tím lepší manipulace v případě např. přesunu, u GO jsem s jednotlivými díly manipuloval sám, i když jsou poměrně těžké, v součtu to odhaduji na cca 250kg jen podstavce s celkových 600 kg váhy stroje.

 

boční pohled na soustruh Schaublin SV 102 VM

V levé noze je potom u typu SV kyvně uložen motor, který svou napíná a přímo pohání vřeteno stroje, pro přehazování rychlostí na řemenicích slouží nožní páka, kterou se motor nazdvihne a přehodí řemen na vřeteníku za pomoci páky vodítek řemene v levé noze. Na první pohled motor jakoby „trčí“ ven. Novější typ má potom v levé noze navíc přídavný dvoustupňový řemenový převod a dále je řešen stejným principem pohonu, jako typ SV. Pravá noha obsahovala elektrovýzbroj, v mém případě jsem ponechal čtyř-polohový přepínač jen jako předvolič otáček dvoustupňového motoru a soustruh spouštím prozatímním tlačítkem přes stykač.

Převodovka a převodová skříň závitových výměnných kol je u obou typů stejná a závitovými koly není řešen posuv pro soustružení, slouží jen a jen pro řezání závitů.

 

pohled na vřeteník a převodovku

Pro posuvy při soustružení slouží poměrně zajímavý přenos otáček od vřetene na posuvový šroub. Pětizávitový šnek zabírá do bronzového 25 zubého šnekového kola, které je přímo spojené s řemenicí a tato následně přenáší klínovým řemenem otáčky na spodní řemenici, která je v malém reduktoru 1:2 a tento pak vstupuje do převodovky, kde opět šnekovým kolem se dostává na ozubené kolo spojené přímo s posuvovým šroubem. Volba rychlosti posuvu se volí pomocí čtyř stupňů na řemenicích, přičemž řemenice jsou jednoduše zaměnitelné malá nahoře a velká dole, a nebo naopak. Tímto způsobem je dosáhnuto 8 rychlostí posuvu při soustružení.

Vřeteno u mého modelu je typ W 20, přičemž W značí typ kleštiny Schaublin a číslo její průměr válcové části, tento také omezuje její maximální možný průměr upínaného průchozího tyčového materiálu někde kolem 15mm a dále neprůchozího až 19mm.

Masivní posuvový šroub je umístěn uprostřed litinového lože, vypínání automatického podélného posuvu je řešeno na suportové skříni nejen při soustružení, ale také, a to je velmi příjemné, při řezání závitů.

 

suport soustruhu

Jako náhrada originálního oleje jsem použil do převodovky, vřeteníku, lázně posuvu a suportu olej OL-J3. Tímto olejem je také mazáno zakrytované lože.

 

mazání vřeteníku

Soustruh se při práci jeví jako opravdu velmi tuhý a stabilní, co mě ale nejvíc potěšilo, je velmi malá hlučnost i při nejvyšších otáčkách.

 

čelní pohled na soustruh Schaublin SV 102 VM

Barva použitá na tomto stroji je dvousložková polyuretanová v odstínu RAL 6021 (pale green). Protože ke stroji jsem nezískal žádné příslušenství, budu se snažit v průběhu času vyrábět jednotlivé přípravky. Zároveň, pokud by snad někdo měl něco k tomuto stroji, jsem ochoten koupit v rámci kompletace v podstatě cokoli.

 

PRACOVNÍ ROZSAH STROJE:

  • Výška hrotů nad ložem [mm]: 102
  • Maximální točná délka [mm]: 500
  • Oběžný průměr nad suportem [mm]: 130
  • Příčný posuv [mm]: 110
  • Podélný posuv malého suportu [mm]: 90
  • Šířka lože [mm]: 180
  • Celková hmotnost stroje [kg]: 600
  • Výkon hl. elektromotoru [kW]: 1,5

VŘETENO:
  • Přední konec vřetene: M 37,6×3
  • Vrtání vřetene [mm]: 20
  • Otáčky vřetena 12 stupňů v rozsahu [1/min]: 80-2000
  • Posuvy 8 stupňů: 0,016-0,117